سئو به فرایند بهینه سازی سایت و محتوای آن برای موتورهای جستجو گفته میشود. موتور جستجو را به عنوان یک سیتسم بایگانی و نظم دهی کتاب های یک کتابخانه در نظر بگیرید. هر کتابخانه دارای هزارها کتاب و میلیون ها صفحه می باشد. فرض کنید شما میخواهید کتابی در مورد مکمل های تغذیه ای پیدا کنید. موتور جستجو در بین تمام عناوین وصفحات کتاب ها جستجو و سعی می کند مرتبط ترین نتایج را نشان دهد.
احتمالا اولین موتور جستجویی که به ذهن شما میرسد گوگل است. اما تعداد بسیار زیادی موتور جستجوی دیگر وجود دارد که شما می توانید مطالب خود را برای آنها بهینه کنید. برای مثال سئو یوتیوب به فرایندی گفته می شود که در آن شما سعی می کنید ترافیک و بازدید برای ویدیوهای خود به دست بیاورید. به همین ترتیب سئو وبسایت برای گوگل به عملیاتی گفته می شود که طی ان شما سعی می کنید ترافیک و بازدید بیشتری را به طور طبیعی و نه از طریق تبلیغات به دست آورید.
سه مزیت و دلیل مهم برای بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو وجود دارد:
هر موتور جستجو الگوریتم منحصر به خود را دارد. اما به دلیل اینکه اکنون گوگل بزرگترین موتور جستجو می باشد ما به نحوه کار آن در ادامه خواهیم پرداخت.
ابتدا باید با مفهوم خزنده ها (crawlers) که به آنها "spiders" نیز گفته می شود آشنا شوید. خزنده ها اطلاعات را از سرتاسر وب جمع آوری می کنند. بعد از جمع آوری اطلاعات آنها این داده ها را به سرورهای گوگل باز می گردانند. سپس الگوریتم گوگل با جمع آوری کلمات کلیدی و محتواهای تازه سعی می کند اطلاعات را طبقه بندی کرده و مرتبط ترین نتایج را نشان بدهد.